handshake, business, deal-1910702.jpg

Nytt bonusavtal klart för Damlandslaget!

Damlandslaget och Svenska fotbollsförbundet har kommit överens med om ett bonusavtal inför EM-slutspelet som kommer nu i juli.

Under årens lopp har man sagt åt oss i damlandslaget att vi är en ekonomisk belastning mer än en tillgång för svensk fotboll. Det har därför varit viktigt för oss att jobba för en förändring där även vi kan vara med och bidra. Att våra sportsliga framgångar också genererar någonting.

Tillsammans med Svenska Fotbollsförbundet och i samarbete med Spelarföreningen vill vi inspirera FIFA och Uefa att fördela pengar mer jämställt och därmed minska klyftorna. Detta är det i särklass bästa avtalet vi någonsin haft och det känns som ett stort steg i rätt riktning. Nu finns det ingen återvändo, säger lagkaptenen Caroline Seger.

Sverige är framgångsrika inom både dam- och herrfotbollen. Under lång tid världsledande på damsidan. Vi menar att FIFA och UEFA missgynnar och diskriminerar Svenska Fotbollförbundet genom att inte dela ut lika stor ersättning för damernas prestationer som för herrarnas. Genom denna ojämlika ersättningsfördelning så går svensk fotboll miste om mycket pengar som skulle kunna bygga och vidareutveckla svensk barn- och ungdomsfotboll. Så nu är det dags för FIFA och UEFA att ändra detta och ersätta prestationer lika oavsett kön.

Svenska Fotbollförbundet visar genom detta nya bonusavtal att man vill ge damerna bättre ersättningar i förhållande till de ersättningar man får av FIFA OCH UEFA i samband med mästerskap för att själva kunna sätta press på FIFA och UEFA att skapa jämlika ersättningar, säger Magnus Erlingmark, Spelarföreningen.