AKADEMISPELARE

Att vara fotbollsspelare är enligt oss och våra medlemmar världens bästa yrke men det innebär i jämförelse med många andra yrken en relativt kort karriär och ytterst få lyckas ta sig hela vägen till toppen. Den här sidan syftar till att ge dig som akademispelare och även dig som förälder till en aspirerande fotbollsspelare info om det runt omkring fotbollen. Med spelarnas bästa för ögonen sedan 1975 kan Spelarföreningen vara ett stöd på vägen mot en lång och hållbar fotbollskarriär. För akademispelare under 18 år har Spelarföreningen ett fritt medlemskap vilket innebär fri rådgivning och guidning för spelare i akademierna och föräldrar till ett förhoppningsvis blivande fotbollsproffs. Skriv in dig som medlem kostnadsfritt redan idag.

DITT FÖRSTA KONTRAKT

Inom svensk fotboll finns det två typer av avtal. Amatöravtal eller professionellt avtal. Alldeles oavsett typ av avtal är det viktigt att man läser igenom avtalet noga då ett påskrivet avtal är oåterkalleligt. Spelarföreningen har erfarenhet och expertis som kan hjälpa dig med detta. Läs gärna mer om avtal och vad du behöver tänka på innan du skriver under.

business, signature, contract-962354.jpg

AGENTER

Den 1 oktober 2023 infördes ett nytt regelverk för agenter som tillhandahålls och sköts av FIFA. Regelverket innebär kort att man för att agera agent måste erhålla en licens från FIFA. Det är din skyldighet som spelare att se till att du arbetar med en agent som är licensierad. Det är därmed viktigt att du har koll på reglerna. Läs gärna mer om agenter och reglementet i följande artikel.

FÖRSÄKRINGAR

Idrott på elitnivå innebär tyvärr en stor risk för skador. Något som delvis kan förebyggas genom rätt träning, återhämtning och belastning. Ibland händer skador ändå och som elitidrottare är det viktigt att ha koll på vilket försäkringsskydd man har och vad som enskild spelare kan behöva fylla på med. Läs gärna mer om olika försäkringar och deras innebörd.

startup, start-up, people-593341.jpg

UTBILDNING

Spelar­föreningen kan med hjälp av kunskap och samarbeten erbjuda dig som spelare en lång rad bra alternativ som gör det möjligt för dig att tänka på din utveckling även utanför fotbollsplanen. Spelarföreningen och samarbetspartners kan erbjuda dig olika former av karriärcoachning. Du får en större inblick i vart du vill komma med din civila karriär och hur du ska ta dig dit. Det viktiga för dig som akademispelare är att du tar skolan på allvar så du säkerställer en enklare fortbildningsväg i framtiden. Med andra ord – hoppa inte av din gymnasieutbildning!

Bli medlem idag!

Att allt fler spelare inom svensk fotboll blir professionella och kan ha fotbollen som sin huvudsysselsättning är positivt. Det medför dock att behovet av ekonomiskt skydd i olika situationer ökar, tillsammans med behovet av stöd och hjälp i avtalsfrågor samt förberedelser för livet efter fotbollen. Med mer pengar inblandade ökar också risken att hamna i tvist med exempelvis klubb, agent eller försäkringsbolag.

Vi hjälper dig med