Ett ständigt lagarbete

Spelarföreningen är de svenska fotbollspelarnas intresseorganisation som har till uppgift att tillvarata och skydda spelarnas intressen. Föreningen är öppen för alla som spelar fotboll men även för före detta spelare.
Framför allt finns vi till för elitspelarna i Allsvenskan, Damallsvenskan, Superettan och Elitettan men alla fotbollsspelare har möjligheten att vara medlem i Spelarföreningen.

Vision

Vår vision är att alla fotbollspelare ska få så schyssta villkor som möjligt.

Mission

Genom att aktivt driva spelarnas röst gentemot förbund, klubbar och organisationer.

Värdegrund

Vill du samarbeta med oss?

Spelarföreningen har idag över 600 medlemmar varav merparten spelar i Allsvenskan och Damallsvenskan. Detta innebär att vi har en ganska homogen grupp av tjejer och killar i åldrar från 18-35.
Du kanske vill marknadsföra ditt företag tillsammans med våra medlemmar eller Spelarföreningen i stort, alternativt stödja något av våra projekt kring nästa karriär eller inkludering inom fotbollen. Kontakta oss för att skräddarsy ett samarbete med just ert företag.

Vår historia

Det är många stora frågor som av dagens spelare känns självklara, men där Spelarföreningen arbetat hårt för att få igenom under åren. Som exempel kan nämnas: Spelaravtal, försäkringar, socialt skydd etc. Spelarföreningen Fotboll i Sverige är de Svenska fotbollsspelarnas intresseorganisation.

Spelarföreningen bildades 1975 i den form den är idag och har sedan starten drivits på ideell basis av framför allt Gert Persson och Svens-Olof Håkansson. 2001 fick Spelarföreningen bidrag från den internationella spelarorganisationen FIFPro för första gången. Detta årliga ekonomiska tillskott har gjort det möjligt att anställa en person på heltid och sedan ca fem år senare ytterligare en person. Spelarföreningens medlemmar är idag elitspelarna som har sin fotboll som hel‐ eller deltidsarbete men alla licensierade fotbollsspelare är välkomna.

Organisatoriskt så har Spelarföreningen en styrelse bestående av 10 personer plus de anställda som är adjungerade. I elitklubbarna så har Spelarföreningen också ett ombud eller kontaktman/‐kvinna för att ha en bra informationsväg in i spelartrupperna.

Som medlem får du personligen tillgång till en mängd erfarenheter, professionell sakkunnig hjälp i olika frågor. Dessutom ger ditt medlemskap styrka att arbeta för bättre generella förutsättningar för fotbollsspelaren. Spelarföreningens arbete är ett lagarbete där medlemmarna genom medlemskapet ger styrka gentemot våra motparter på förbunds- och klubbnivå.

Vad gör vi idag?

Spelarföreningen hjälper spelarna med allt som gränsar till deras fotbollsspelande utom det som sker på planen, dvs rådgivning när det gäller kontraktsskrivning, agenter, försäkringar, skatt, deklaration, sjukkassa, a-kassa, utbildning och karriärplanering samt juridisk konsultation. Man har som medlem också möjlighet att köpa en kollektiv hemförsäkring till mycket fördelaktigt pris. Idag besöker vi klubbarna i Allsvenskan, Superettan och Damallsvenskan vilket innebär att vi varje år träffar spelare i 46 klubbar. Internationellt samarbetar vi med de övriga Nordiska spelarorganisationerna samt med FIFPro. Det handlar om projekt som en social dialog inom fotbollen i Europa, anti‐rasism, utbildning och att se till spelarnas rättigheter.

Vi är medlemmar i FIFpro

FIFPro är den världsomspännande representativa organisationen för alla professionella fotbollsspelare; mer än 60.000 spelare totalt, män och kvinnor. FIFPro har för närvarande 65 nationella spelarföreningar som sina medlemmar. Fem kandidatmedlemmar och fyra observatörer hoppas kunna ansluta sig till FIFPro inom en snar framtid. FIFPro har som huvuduppgift att stötta spelarna och är de professionella fotbollsspelarnas exklusiva kollektiva röst.