Det är ett ärofyllt uppdrag

Anton Tinnerholm, Malmö FF, Julia Roddar, Hammarby Fotboll och Ina Vårhus, Djurgårdens IF är nya i Spelarföreningens styrelse. Alla tre ser fram emot det ärofyllda uppdraget.

Två av dem är regerande svenska mästare och har ett guld att försvara. Anton Tinnerholm hade det tungt i fjol när en ljumskskada stoppade honom från spel under nästan hela säsongen.

– Nu tränar jag i alla fall med laget igen och ser ljuset, men det har varit en jobbig tid för mig. För lagets del ser det bra ut, vi har en galen trupp och det ska bli spännande nu när serien drar i gång, säger Tinnerholm.

För den 33-årige försvararen var det en självklarhet att tacka ja när han fick frågan om att sitta med i Spelarföreningens styrelse.

– Frågan kom väldigt oväntat, men kul att få förtroendet. När Magnus Erlingmark berättade lite mer om vad det innebär och hur Spelarföreningen jobbar så kändes det självklart att hoppa på. Jag har fått mycket hjälp själv av Spelarföreningen, bland annat med studier och nästa karriärfrågor där Peter Martinsson hjälpte mig med möjligheter som kunde anpassas efter min fotboll. Den typen av frågor tycker jag känns viktiga att lyfta, att det ens är möjligt, det hade inte jag koll på innan jag pratade med Peter, säger han.

Julia Roddar och hennes Hammarby har som bekant också ett guld att försvara med mycket nytt i truppen och ny tränare i Martin Sjögren.

– Jag tycker att vi börjar få ihop alla bitar nu och det känns bra, säger Roddar.

För första gången ska hon också ägna sig åt styrelsearbete, något som hon är nyfiken på.

– Det känns ärofyllt och kul att få vara med och fortsätta utveckla Damallsvenskan framåt. Jag vet ju hur det har varit och vad man vill fortsätta att jobba med. När jag spelade i USA fick jag en del insyn i deras Players Union när de höll på att ta fram ett nytt större avtal och rent allmänt vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Vi är också starka och vill framåt, det är ett viktigt jobb, säger Roddar.

Hon får medhåll av Djurgårdens nyförvärv, 27-åriga mittbacken Ina Vårhus, som presenterades i början av året. Hon var en engagerad spelare i Norge och är glad för att få chansen att bidra även i Sverige.

– Jag brinner verkligen för att vidareutveckla sporten. Många steg är tagna, men det finns många steg kvar att ta. Jag hoppas kunna vara med och bidra där, säger Ina, som vid sidan av fotbollen jobbar som ingenjör.

Spelarföreningen ser fram emot ett nytt år med nya möjligheter och hälsar trion välkomna till styrelsen.