Det finns möjlighet att påverka

Inledningsvis kan det vara på sin plats att förmedla ett väldigt grundläggande budskap: Spelarföreningen ÄR spelarna och medlemmarna själva.

Medlemmarna är drygt 600 aktiva elitspelare, som behöver bli fler till antalet, och styrelsen ska alltid bestå av en majoritet som är aktiva spelare.

Spelarföreningen är skapad av spelare för spelare och det innebär att det är möjligt att påverka sin arbetssituation och sina villkor på ett helt annat sätt jämfört med om alla fått agera individuellt. Upplever man dåliga villkor finns det alltid möjlighet att påverka, vi gör det bäst tillsammans!

Kraften i vår förening kommer från medlemmarna och när vi är överens om vad vi vill och kräver så ökar möjligheten att påverka. Vi känner alla till den eufori som kan upplevas av att bidra i teamet och samma sak gäller med Spelarföreningen.

Med jämna mellanrum kommer vi med detta nyhetsbrev gå in på våra kärnämnen – allt handlar om att öka kunskapen kring vad vi kan hjälpa till med. Bland annat kommer vi att prata med aktiva och tidigare spelare som delar med sig av sina erfarenheter. Men vi kommer också att tipsa om erbjudanden och stipendier.

2023 är medlemsavgiften 600 kronor per år. Vi rekommenderar att man går med i A-kassan om man är heltidsanställd fotbollsspelare och man bör även ha medlemskap i Unionen som ger inkomstförsäkring om man tjänar över 33 000 kr/månad som är A-kassans maxersättning.

Genom att se om sitt försäkringsskydd, via ett medlemskap, ser man till att kunna fokusera på sin idrott. Vad händer OM man blir skadad? Det finns alltid en oro för att bli arbetslös eller skadad – men om man ekonomiskt sett kan skapa sig en trygghet för att kunna göra det man är bra på är vinsten stor. Pressen och stressen i den här branschen kan vara fullt tillräcklig ändå.

Magnus Erlingmark

Generalsekreterare