Svensk representation i Global Player Council

Sveriges och Chelseas lagkapten samt Spelarföreningens styrelseledamot Magdalena Eriksson är en del av FIFPro;s Global Player Council. Tillsammans med drygt 30 andra spelare från olika länder, kön och bakgrunder kommer Magdalena att vara en del av spelarnas röst på den internationella scenen med syftet att göra de aktiva spelarnas röst hörd när det kommer till beslut och diskussioner som påverkar spelarna.

Magdalena Eriksson kommenterar sitt deltagande till Spelarföreningen. ”Det känns riktigt bra och värdefullt med ett Global Player Council. Det är så viktigt att vi spelare har ett forum där vi kan använda våra röster och tillsammans med Spelarföreningen och FIFPro jobba för positiva förändringar inom världsfotbollen.”

Vad är GLOBAL PLAYER COUNCIL?

FIFPRO:s Global Player Council stärker professionella fotbollsspelares roll i att vara med och forma sin bransch på internationell nivå, och förstärker FIFPro och dess anslutna nationella spelarföreningars mandat att skydda spelares intressen runt om i världen och värna om deras rättigheter. De aktiva spelarna kommenterar, diskuterar och påverkar globala regelverk, trender och den strategiska utvecklingen av fotbollen över hela världen. Det är också en möjlighet för spelarna att driva initiativ kopplade till spelarhälsa och personlig utveckling.

En plattform för spelare

Global Player Council är en plattform för spelare från alla delar av fotbollen, vilket säkerställer att synpunkter från både herr- och damfotboll och olika ligor från hela världen hörs.

Stärker spelarnas position

När beslut fattas som påverkar spelarnas försörjning så behövs ett forum för att få sina åsikter och frågor hanterade. Global Player Council är en plats för spelare att ta upp alla frågor de har.

Att få sin röst hörd internationellt

Medan nationella spelarföreningar är den viktigaste drivkraften för fotbollsspelares samlade röst på hemmaplan så stärker Global Player Council förmågan att ta itu med internationella frågor eftersom globaliseringen snabbt påverkar fotbollen, såsom planering av matchscheman och viloperioder kopplade till spelarnas arbetsmiljö, hälsa och säkerhet.