Checklista herr

Försäkringar

Hemförsäkring – Som medlem i Spelarföreningen/Unionen och spelare i en Allsvensk- eller Superettaklubb med en lön på lägst 19 000/mån  så har du också automatiskt en kollektiv hemförsäkring som är marknadsledande och prisvärd. För dig som är medlem och tillhör annan serie eller har månadslön under 19´000 finns möjligheten att teckna hemförsäkringen separat till en förmånlig kostnad av 1000 kr/år. (Du sparar mellan 500 och 1500 kr per år beroende på var du bor genom att ha hemförsäkring via Spelarföreningen) Läs mer om hemförsäkringen här.

Livförsäkring – Har du egen familj och vill skydda dem ekonomiskt om något allvarligt skulle hända dig rekommenderar vi en livförsäkring. Kolla med din bank eller ditt försäkringsbolag för en bra lösning.

SEB Sjukförsäkring – är en kollektivavtalad försäkring som ger dig ersättning vid skada och sjukdom. Du kan läsa mer om upplägget i följande dokument:

Hälsodeklaration – var noga med att du fyller i och skickar in din hälsodeklaration direkt när du skriver avtal. Den är förutsättningen för att du ska vara omfattad av försäkringarna. Läs mer om det i dokumentet ovan.

Medlemskap

Spelarföreningen/Unionen – DE ALLRA FLESTA fotbollsspelare på professionell nivå kommer någon gång under sin karriär att hamna i en situation där man är långtidsskadad, står utan klubb eller i en situation där man inte behandlas okej av klubb, agent eller myndigheter. Spelarföreningen skyddar dig som spelare på två sätt: kollektivt och individuellt.

DET KOLLEKTIVA SKYDDET gäller alla spelare i Allsvenskan och Superettan genom förhandling av kollektivavtal med klubbarna samt standardavtal med förbundet. Ett kollektivavtal innehåller villkor för bland annat tjänstepension, försäkringar, semester och reklamuppdrag. Men ett
kollektivavtal med schyssta villkor kommer inte gratis – genom ditt medlemskap i Spelarföreningen stöttar du vårt arbete för fotbollsspelarnas arbetsvillkor.

PÅ ETT INDIVIDUELLT plan kan du som medlem skydda dig ytterligare. Tillsammans med fackförbundet Unionen och deras a-kassa kan vi erbjuda dig ett komplett ekonomiskt och juridiskt skydd samt rådgivning kring just din situation. Frågan du bör ställa dig är: Vad är min
fotbollskarriär värd?

A-kassan – Spelarföreningen rekommenderar samtliga professionella fotbollsspelare som har sin huvud­inkomst från fotbollen att gå med i a-­kassan. A­-kassan gör att du får upp till 80 % av en månadslön på 33 000 kr om du skulle stå utan klubb. För att ha rätt till full ersättning ska du ha varit medlem hos a-kassan i minst 12 månader. Medlemskap fixar du enkelt på egen hand genom att gå in på Unionensakassa.se

Inkomstförsäkring & extra inkomstförsäkring – Klarar du dig på ca 18 000 kr netto per månad om du skulle bli arbetslös? Lugn – är du med i a-kassan och Spelarföreningen/Unionen kickar din inkomstförsäkring in. Det innebär att du genom ditt medlemskap har skyddat 80 % av en lön upp till 60 000 kr per månad. Vill du skydda högre löner kan du anmäla dig till och betala för extra inkomstförsäkring via Unionens medlemssida. OBS! Även här behöver du ha varit medlem i 12 månader.

Pensioner

Tjänstepension – är kollektivavtalad och du ska som anställd i Allsvenskan eller Superettan få avsatt 4,5% av din lönesumma till tjänstepensioner. Du kan själv välja mellan olika fonder du vill placera din tjänstepension i via SEB. Du kan även kolla din totala pension på minpension.se

Idrottspensioner – genom att löneväxla kan du sätta av pengar till idrottspension. Du kan läsa mer om detta i dokumentet under SEB sjukförsäkring ovan.

Regler & integritet

Agentreglementet – det är viktigt för dig som spelare att du håller koll på vad som gäller när du arbetar med en agent/förmedlare. I sverige finns ett reglemente som fastställer ett antal regler för både förmedlare, klubbar och spelare. Du hittar mer information om detta här.

Matchfixing – Det är alla parter inom fotbollens skyldighet att göra sitt yttersta för att sporten ska vara ren från fusk och kriminalitet. Det är därför av stor vikt att man vet hur man som spelare skall förhålla sig till och hur man bör agera om man kommer i kontakt med ”fixade matcher”. Läs mer om vad du som spelare bör förhålla dig till.

Utbildning

Som medlem har du flera möjligheter att utveckla dig själv och din karriär. Vi erbjuder professionellt stöd och hjälp kring välmående, utbildning och utveckling. Läs mer på Player Development Manager bloggen.