Utbildningsfond för medlemmar

Som medlem har du möjlighet att söka stipendium för dina utbildningar. Utbildningsfonden
kan exempelvis bidra till att du som spelare och medlem fördjupar dig kring ämnen som träningslära, träningsfysiologi, psykologi, beteendevetenskap – och eller med grundförutsättningen att man studerar något som kan öka möjligheter till jobb efter fotbollskarriären.
Stipendium att söka finns i två olika kategorier; landslag herr/dam och medlemsfonden.

Förutsättningar för fonden:

15 platser under våren och 15 under hösten för medlemmar utanför landslag. Landslagsspelare har 12 platser per år. Läs noga igenom villkoren och kriterierna här nedan före det att du skickar in ansökan.

Ansökningsperiod

• Öppen för ansökan from den 20 februari
  • Öppen för ansökan from den 20 september

Villkor:

• Spelaren ska vara medlem i Spelarföreningen fotboll Sverige när hen söker till utbildningsfonden samt medlem under utbildningstiden
  • Spelaren ska vara aktiv på elitnivå (A-landslag i Sverige, OBOS Damallsvenskan, Elitettan, Allsvenskan eller Superettan)
  • Utbildningen ska förbättra spelarens möjlighet på arbetsmarknaden kopplat till nästa karriär
  • Medlemmar utanför landslagskategorin kan bli beviljade ersättning från utbildningsfonden en gång vart tredje år (2500 kr/per ansökan)
  • Svensk landslagsspelare * kan bli beviljad ersättning vart femte år. (10 000 kr/per ansökan)

*Landslagsspelare innebär A-landslagsspelare i svenska landslaget fotboll

Övriga kriterier:

• Det ska vara lärarledd utbildning som resulterar i diplom, certifiering, betyg etc.
  • Ansökningsdatum gäller som turordning

Underlag som ska skickas in i formuläret nedan:

• Litteraturlista för utbildningen ska bifogas (om det är enbart litteratur du vill få ersättning för)
  • Faktura och/eller kvitto på köpt litteratur och/eller utbildningen i fråga

Vi behandlar alla ansökningar i kronologisk ordning dvs. när de blev registrerade och kommer återkomma med svar så snart vi har behandlat din ansökan

Click or drag files to this area to upload. You can upload up to 3 files.
Litteraturlista för utbildningen ska bifogas (om det är enbart litteratur du vill få ersättning för) Faktura och/eller kvitto på köpt litteratur och/eller utbildningen i fråga. OBS! Det är viktigt att din ansökan är helt komplett och att alla kvitton etc. är bifogade.
=

Player development manager

Ansvarig person för utbildning och utveckling är vår Player Development Manager Peter Martinsson. I sin roll hjälper Peter spelare med exempelvis karriärplanering, utbildning, CV och välmående. Oavsett var du befinner dig i din fotbollskarriär är du välkommen att ta kontakt för ett samtal om din situation. Peter är expert på karriärövergångar och även utbildad psykologisk rådgivare.

Läs gärna mer på PDM-bloggen

Livet efter fotbollen

Att kombinera en idrottskarriär på topp­ nivå med utbildning och tankar på vad som kommer efter idrottskarriären kan vara tufft. Samtidigt är det är en väldigt låg andel av alla professionella fotbolls­ spelare som blir ekonomiskt oberoende efter sin fotbollskarriär.

En del spelare kan välja själva när det är dags att sluta – andra måste avsluta mer abrupt på grund av skador eller en förändrad konkurrenssituation. Vi ser det därför som extra viktigt att man i ett ti­digt skede börjar fundera på vad man vill göra när skorna läggs på hyllan.

"Redan ganska tidigt i min karriär som fotbollsspelare började jag att fundera på vad som skulle komma efter fotbollen. Att kunna läsa in en högskole­utbildning utan att vara på plats passade väldigt bra för mig. Jag vill gärna arbeta kvar inom idrotten och min examen inom Sport Management i kombination med min erfaren­het från fotbollen gör att jag känner mig redo för vad som komma skall den dagen jag lägger skorna på hyllan."

Spelar­föreningen kan med hjälp av kunskap och samarbeten erbjuda dig som spelare en lång rad bra alternativ som gör det möjligt för dig att tänka på din utveckling även utanför fotbollsplanen. Spelarföreningen och samarbetspartners kan erbjuda dig olika former av karriärcoachning. Du får en större inblick i vart du vill komma med din civila karriär och hur du ska ta dig dit.

Bli medlem idag!

Att allt fler spelare inom svensk fotboll blir professionella och kan ha fotbollen som sin huvudsysselsättning är positivt. Det medför dock att behovet av ekonomiskt skydd i olika situationer ökar, tillsammans med behovet av stöd och hjälp i avtalsfrågor samt förberedelser för livet efter fotbollen. Med mer pengar inblandade ökar också risken att hamna i tvist med exempelvis klubb, agent eller försäkringsbolag.

Det är då vi på Spelar­föreningen rycker in!

Vi hjälper dig med