Spelarföreningen har hjälpt mig med både skola och jobb

100 procent fotbollsspelare mentalt. 50 procent på papperet. Matematik i livets ekvation kan vara svår att få ihop i elitidrottens värld. För Frida Abrahamsson blev det nödvändiga pusslet och sökandet efter vad som var intressant utanför fotbollens värld slutligen en trygg plats att landa på.

Frida Abrahamsson avslutade en lång elitkarriär efter säsongen 2022. Via Luleå SK, Lira BK, Notvikens IK, Piteå IF, Sunnanå SK och KIF Örebro. Hon nådde sitt stora mål; att bli fotbollsspelare på högsta nivå.

Och fotbollen i all ära. Den fick den fokus som behövdes. Men tidigt insåg Frida att hon behövde skissa upp plan B med studier och arbete. För det krävdes det även ett svar på frågan ”Vad ska du bli när du blir stor?”.

Svaret, visade det sig, skulle bli konferensansvarig mot företag vid Behrn Arena i Örebro. Men det blev en krokig väg till den tjänst hon idag har och trivs ypperligt med.

– Redan under tiden i Piteå pluggade jag på Luleå Universitet; ekonomie kandidat-programmet. Mest för att kombinera med fotbollen. Det tog några år att pussla ihop examen. Jag läste delvis på distans och gick en kurs i juridik från Lunds Universitet och i det fallet fick jag faktiskt hjälp av Peter Martinsson på Spelarföreningen att hitta rätt. Jag behövde gå en kurs på distans och han hjälpte mig lösa så att det blev genomförbart. Det var en utbildning som man har nytta av i många sammanhang, ekonomi i kombination med marknadsföring. Utan att jag där och då hade en aning vad det skulle leda till.

Examen tog Frida innan sommaren 2022. Ungefär samtidigt hade hon börjat landa i tanken att den säsongen skulle bli hennes sista. Hon hade nyss påbörjat en tjänst i Kif Örebro som ”partner- och klubbkoordinator” och kombinerade således sitt sista år som elitspelare med att sälja in klubben hon representerade.

– Jag har alltid haft som mål att vara fotbollsspelare och haft det som första prioritet. Under vägens gång har jag samtidigt insett att jag behövt ett halvtidsjobb eller annan syssla vid sidan om. Mentalt är jag fotbollsspelare till 100 procent. Sedan har jag försökt lisa ut vad jag tycker är kul och göra någonting av det.

Att sälja sitt eget varumärke i Kif Örebro var en ny upplevelse.

– Jag hade en nära och genuin relation till klubben efter att ha spelat där länge. Jag hade även lärt mig staden och det var genuint engagemang från min sida, även om det alltid är svårt att sälja. Sedan är det speciellt att spela i laget och även vara en del av samma organisation. Att träffa företag och sponsorer och bygga relationer är svårt men roligt. Framförallt ger det kontakter och det ska man verkligen tänka på under tiden som fotbollsspelare. Att prova olika saker är också ett sätt att lära sig vad man tycker om och är bra på. Att jag nu lämnat den tjänsten för att ansvara för en konferensavdelning på samma arena var inget jag räknat med, men en effekt av att man knyter kontakter och provar olika saker.

Att kombinera fotboll med studier och arbete kan naturligtvis vara extremt krävande.

– Man lär sig under årens roll att hantera det. Jag gjorde det åtminstone. Man lägger mer fokus och tid än man är medveten om för att mentalt vara redo för alla uppgifter. Ibland är man jättetrött efter jobb, men ska ändå prestera 100 procent på eftermiddagen. Man lär sig tidigt vad som krävs.

Idag har Frida skurit banden helt med fotbollen.

– Fotbollen kommer alltid att vara kul, men jag kände mig färdig med den livsstilen. Jag hade inte samma energi på träningar och allt runtomkring. Det var inget lätt beslut att ta utan det växte fram under året. Det har blivit en stor omställning att lämna de bitarna och jag har fortfarande inte vant mig vid att vara ledig en helg eller att träna ensam.

Att lära sig ta ledigt en helg har blivit en ny lyxig vana.

– Jag har skrattat åt det och försöker förstå vad man kan göra med ledig tid. Häromveckan när laget åkte på bortamatch och jag satt hemma insåg jag att jag saknade jag de små sakerna, till och med bussresorna.

Bortsett från att få specialsydda studielösningar, vilka erfarenheter har du från Spelarföreningen under karriären?

– Som ung gick jag tidigt med i föreningen när jag spelade i Piteå. De äldre spelarna i laget förklarade att jag behövde gå med och så gjorde man det utan att egentligen veta vad det innebar. Med tiden har jag förstått vikten och nyttan av det utan att för den sakens skull haft problem själv. De har hjälpt mig med skola, jobb och jag har även varit ombud hos Kif Örebro.