Uppdatering om COVID-19 och fotbollsspelare

Spelarföreningen följer fortfarande utvecklingen noga och litar på myndigheters rekommendationer och beslut i frågan om smittspridning.

I flertalet klubbar har nu beslut tagits att fortsätta verksamheten på hemmaplan/ i frivillig karantän och inte bedriva någon verksamhet gemensamt under de kommande två veckorna. För er som fortsätter träna vill vi påminna om följande förhållningsrekommendationer.

Spelarföreningens personal arbetar sedan en vecka tillbaka enbart på distans utan fysiska möten och träffar med spelarna i lagen eller med andra aktörer. Vi gör detta för att minimera risken för spridning och ser det som en självklarhet under det rådande läget. Vi har goda tekniska möjligheter och är vana vid video och telefonmöten då det redan tidigare varit en stor del av vår verksamhet eftersom vi är utspridda på olika orter i landet. Detta betyder således att alla lagbesök under en period framöver inte blir av i fysisk form.

Arbetet för att ur en arbetsrättslig- och branschspecifik synvinkel se över vad som gäller för idrottare med visstidsanställningar, då med tanke på diverse korttidspermitteringar och andra eventuella lösningar fortgår i tätt samarbete med Unionen och de övriga Spelarföreningarna. I detta läge finns inga klara besked då situationen är unik. Det har i media cirkulerat uppgifter om att ett avtal om permitteringar är klart. Vi vill dock understryka att man från Unionens sida dementerar att det berörda avtalet skulle gälla spelare. Faktum kvarstår dock att alla parter inom fotbollen måste samarbeta och klubbarnas ekonomiska muskler ser väldigt olika ut. Så fort vi har mer information kommer det självklart att kommuniceras direkt med erat lagombud.

För de spelare som sedan innan står utan avtal och är arbetssökande med a-kassa har arbetsförmedlingen tagit beslut om att ta bort kravet på aktivitetsrapportering tillfälligt under minst två månader framöver. Du får alltså den ersättning du har rätt till utan aktivitetsrapport.

Avslutningsvis vill vi påminna om att stanna hemma vid minsta symptom på sjukdom och ta hand om varandra!