Spelarföreningen söker spelarambassadörer

Spelarföreningen rekryterar nu flera spelarambassadörer för vårt nystartade projekt för elitfotbollsspelare. Vi söker dig som är tidigare elitfotbollsspelare som vill vara delaktig i att utveckla, hjälpa och stötta nuvarande samt framtida elitfotbollsspelare till en hållbar och trygg elitfotbollskarriär med särskilt fokus på välmående och dubbla karriärer.

Syftet med rollen är att bygga trygga och varaktiga relationer med våra medlemmar, elitfotbollsspelare i Sverige. En elitfotbollspelares behov varierar under säsongen och säsonger, genom att vara mer fysiskt närvarande i deras träningsmiljö vill vi fånga upp och bemöta dessa olika behov på grupp och individnivå.

Din uppgift blir att besöka våra medlemmar i deras träningsmiljö för att bättre kunna hjälpa och stötta dem med de behov som uppkommer hos elitfotbollsspelarna. Projektet omfattar ett nätverk av ambassadörer runt om i hela Sverige och du besöker ”dina lag” 2-3 halv eller heldagar per år.

Hos oss på Spelarföreningen får du möjligheten att arbeta med ett engagerade och rutinerade medarbetare med härlig gemenskap. Du får lyssna på, inspirera och stötta fotbollsspelare under idrottskarriären och fungera som en länk till oss som dagligen jobbar för Spelarföreningen i olika roller. Vi hoppas och tror att vi genom detta ambassadörsnätverk kan hjälpa spelarna att må och prestera ännu bättre under deras aktiva karriär samt förbereda och hjälpa dem i en övergång till en civil karriär En viktig del av projektet är att vi bättre skall förstå vilka behov och utmaningar som våra elitfotbollsspelare ställs inför idag och att kunna möta upp dem där de befinner sig.

Som spelarambassadör kommer du ansvara för tre huvudområden:

1. Att årligen träffa ”dina” lag i din region 2–3 hel/halvdagar per år.

2. Att kunna verka som ett bollplank och stöd för spelarna genom din tidigare erfarenhet som elitspelare och fånga upp frågor som dyker upp och vidarebefordra dessa till rätt person inom Spelarföreningen.

3. Att lyssna av vilka utmaningar och behov elitspelarna har och kommer att ställas inför framöver för att Spelarföreningen skall kunna agera bättre med förebyggande verksamhet.

Spelarföreningen startades 1975 för att skydda fotbollsspelare och deras intressen. Spelarföreningen är medlemsägd med en styrelse bestående av främst aktiva elitfotbollsspelare för att säkerställa att just spelarna och medlemmarna har störst inflytande.  Spelarföreningen har idag totalt sex personer hel- eller deltidsanställda som arbetar med allt från rådgivning, information, lobbying, tvister, dubbla karriärer, välmående, karriärväxling, kollektivavtalsförhandlingar mm. Nationellt samverkar vi med Unionen och är medlemmar i Sport Pro Sverige (organisationen för samtliga professionella idrottare). Internationellt är vi medlemmar i FIFPRO som är den internationella spelarorganisationen för professionella fotbollsspelare.

Vi söker dig som bor i och kommer att vara ansvarig för något av följande områden: (Obs, områdena kan ritas om så att det passar befintliga anställda och nyanställningar bättre)

• Östra Svealand (4-5 klubbar, Stockholm/Uppsala)
  • Mellersta Svealand (5 klubbar, Västerås/Eskilstuna inkl Norrköping/Linköping)
  • Mellersta Götaland (3-5 klubbar, Skövde/Borås/Jönköping/Värnamo)
  • Östra Götaland (3-4 klubbar, Kalmar/Växjö/Mjällby)

Vi söker dig som har:

• en tidigare elitfotbollskarriär/professionell idrottskarriär
  • ett starkt eget driv och initiativförmåga
  • goda lyssnande och bra kommunikativa egenskaper
  • intresse av att hjälpa elitfotbollsspelare och vill verka inom fotbollsmiljön

Vi önskar att fylla rollerna med ett fokus på mångfald. Krav är också att du som sökande hanterar engelska i både tal och skrift samt har en grundläggande datorvana.

Tjänsten är en timanställning och bygger på att du har en annan huvudanställning vid sidan. Du blir ersatt för den tid du är ute i klubbarna. I tjänsten ingår även förberedelsearbete såsom bokning av möte och kontakter med ombud och andra anställda inom föreningarna.

Arbetet bedrivs från där du bor och till de klubbar du är ansvarig för att besöka årligen. I jobbet ingår regelbundna digitala träffar med övriga ambassadörer samt Spelarföreningsanställda men också ett par (2–3) fysiska träffar per år med Spelarföreningen. Vi räknar med att om man är ansvarig för 5 klubbar så kommer man behöva lägga ca 20–25 heldagar totalt under ett år vilket är 8–10% av en heltidstjänst. Stor vikt läggs vid mångfald och personlig lämplighet.

Skicka din ansökan till info@spelarforeningen.com senast måndagen den 14 januari 2022. Märk din ansökan med ”Spelarambassadör”.

För eventuella frågor, kontakta Spelarföreningens Generalsekreterare Magnus Erlingmark på 0706-989831