Spelarföreningen är i sorg!

Det är med stor sorg vi vill meddela att vi idag nåtts av beskedet att i lördags den 17 mars 2019 gick vår mångåriga vän och kollega Gert Persson bort efter en tids sjukdom. Gert var tillsammans med Sven-Olof Håkansson grundare till Spelarföreningen (1975) och Tränarföreningen (1980).

GERT PERSSON
—————-
1939-2019

Gert som revisor och Sven-Olof som jurist hjälpte fotbollsspelarna och fotbollstränarna att organisera sig för bättre villkor och allt det de gjort för både spelarna och tränarna genom alla år är ovärderligt. Gert med sin kunskap om regelverk kring avtal och ekonomi tillsammans med Sven-Olofs juridiska expertis ingav respekt från övriga aktörer inom fotbollen såväl nationellt sominternationellt.

Gert var med och såg till att fotbollsspelarna fick ett Standardavtal och så småningom även ett kollektivavtal. Gert var också med och tog fram de landslagsavtal som idag finns för de svenska landslagsspelarna. Gert valde för några år sedan att lämna sin operativa roll i Spelarföreningen och 2017 valde han helt att avsluta sitt engagemang i styrelsen men har fortsatt som mentor intill sin bortgång.

Gert var även bland annat revisor i Svensk Idrottsjuridisk förening och i BK Häcken under många år. Gert kommer att vara mycket saknad av de svenska fotbollsspelarna och tränarna. Vi vill alla tacka dig för allt du gjort för fotbollsspelarna i Sverige.

Våra tankar går idag till dina nära. Marianne, Marie och Christer med familjer.

Vila i frid och tack för allt!

Spelarföreningens styrelse, ombud, medlemmar och anställda