Ge rasismen rött kort

Ge rasismen rött kort är från början en manifestation skapad av Sveriges elitfotbollsspelare.

Manifestationen infördes i Herrallsvenskan 2006 av Spelarföreningen och genomfördes årligen även i både Damallsvenskan och Superettan. Manifestationen bestod av att spelare och föreningar under två matchomgångar håller upp våra röda kort, visar en kampanjfilm på storbildsskärmen och att speakern eller lagkaptenen säger varför man ger rasismen rött kort.

Men kampanjen är inte bara till för elitfotbollen. Fotbollsföreningar och spelare runt om i landet kan även de Ge rasismen rött kort genom olika former av manifestationer. Manifestationerna är ett ställningstagande som skickar ett tydligt budskap om att föreningen och spelarna är för fair play och alla människors lika värde. Den har även resulterat i utbildningar för både skolelever och spelare runt om i Sverige.

Vi välkomnar alla goda initiativ som tas och stödjer dessa utifrån de olika förutsättningar som finns.

Vad gjordes?

• I samband med line-up spelades en DVD film upp på storbildsskärmarna på respektive arena varefter lagkaptenen alt speakern kom att säga några korta meningar och därefter höll spelarna upp ”de röda korten” och Gav rasismen och rött kort.

Varför?

Vi gjorde detta för att visa att spelare inte accepterar någon form av trakasserier på grund av hudfärg, etniskt ursprung eller sexuell läggning. Vi tar också avstånd från det våld som förekommer runt elitfotbollen.

• Vi är för tolerans och accepterar olikheter.
  • Vi vill att fotboll skall betyda glädje och gemenskap.
  • Vi vill att fotboll skall var tillgänglig och välkomna alla!

Kampanjen ”Ge rasismen och rött kort” drevs av Spelarföreningen Fotboll i Sverige tillsammans med Ungdom mot Rasism (UMR).

Idag drivs projektet vidare i en mindre form bland annat av Malmö stad och föreningen IFK Tumba. Spelarföreningen är bland annat med vid en årlig turnering i Tumba och bistår med material och spelarresurser i syfte om att sprida budskapet.

Vill du/ni vara med och ge rasismen rött kort och kämpa för olikheter? Kontakta oss gärna!