FIFA – Ta chansen att göra skillnad i Qatar

Fotbolls-VM för herrar ska spelas i Qatar i slutet av året. Sedan beslutet togs i Zürich 2010 har det blivit oerhört kritiserat. Över 6 500 arbetare har dött i Qatar sedan landet fick värdskapet för fotbolls-VM 2022, i samband med uppbyggnaden av arenor och infrastruktur. En siffra som sannolikt är i underkant och ingen vet hur många personer som skadats för livet.

Fifa har länge lovat migrantarbetarna ett Migrant Worker’s Center, ett hjälpcenter som skulle verka för att förbättra arbetsvillkoren på plats. Ett löfte som än idag inte har infriats.

Byggnads har arbetat i Qatar sedan 2013. Tillsammans med det internationella bygg- och träfacket BWI och FIFPRO, det internationella spelarfacket, har vi genomfört flera kontroller av arbetsmiljön. Resultatet har visat på flera livsfarliga brister som aldrig hade accepterats på en svensk arbetsplats. Vi har även träffat migrantarbetare som vittnat om ett system som närmast kan liknas med modernt slaveri. Med vedervärdiga villkor i såväl arbete som boende, och ett system som påminner om livegenskap.

FIFA pratar gärna om de bestående effekterna som de vill skapa i samband med sina mästerskap. Ett globalt sportevenemang ska inte bara vara en cirkus som drar förbi och lämnar värdstäderna med en ekonomisk baksmälla. Fifa, som slog på stora trumman och stolt presenterade sin nya policy kring mänskliga rättigheter 2017, som pratar om hållbarhet, jämlikhet och varaktig förändring. Är det bara vackra ord i fallet Qatar?

Fifas insatser för att förbättra villkoren för de miljoner migrantarbetare som bygger deras mästerskap har långt ifrån varit tillräckliga och inte implementerade på marken. Nu gör vi, representanter för byggarbetare och fotbollsspelare, ett sista försök.

I slutet av mars är vi från Byggnads och FIFPRO på plats i Qatar när FIFA:s exekutiva kommitté sammanträder. Vi gör ett sista försök att få Fifa att ta ansvar för eftermälet av sitt mästerskap och kräver upprättandet av Migrant Worker’s Center i Qatar. En bestående infrastruktur som kan bevaka migrantarbetarnas situation, som kan ge dem stöd och vägledning.

Påtryckningar från Fifa och resten av fotbollsvärlden är helt nödvändiga för att få den qatariska regimen att ändra riktning. Tiden är knapp, Fifa måste agera nu. Det utlovade Migrant Worker’s center i Qatar måste bli verklighet. Annars kan vi bara krasst konstatera att organisationen fortsätter att nonchalera de mänskliga rättigheterna. Då är det rött kort Fifa!

Johan Lindholm
förbundsordförande Byggnads