Checklista dam

Försäkringar

Hemförsäkring – Som medlem i Spelarföreningen finns möjligheten att teckna hemförsäkring till en förmånlig kostnad av 1000 kr/år. (Du sparar mellan 500 och 1500 kr per år beroende på var du bor genom att ha hemförsäkring via Spelarföreningen) Läs mer om hemförsäkringen här.

Livförsäkring – Har du egen familj och vill skydda dem ekonomiskt om något allvarligt skulle hända dig rekommenderar vi en livförsäkring. Kolla med din bank eller ditt försäkringsbolag för en bra lösning.

Medlemskap

DE ALLRA FLESTA fotbollsspelare på professionell nivå kommer någon gång under sin karriär att hamna i en situation där man är långtidsskadad, står utan klubb eller i en situation där man inte behandlas okej av klubb, agent eller myndigheter. Spelarföreningen skyddar dig som spelare på två sätt: kollektivt och individuellt.

DET KOLLEKTIVA SKYDDET gäller alla professionella spelare i Damallsvenskan och Elitettan genom förhandling av kollektivavtal med klubbarna samt standardavtal med förbundet. Ett kollektivavtal innehåller villkor för bland annat tjänstepension, försäkringar, semester och
reklamuppdrag. Men ett kollektivavtal med schyssta villkor kommer inte gratis – genom ditt medlemskap i Spelarföreningen stöttar du vårt arbete för fotbollsspelarnas arbetsvillkor.

PÅ ETT INDIVIDUELLT plan kan du som medlem skydda dig ytterligare. Tillsammans med samarbetspartners, fackförbundet Unionen och A-kassan kan vi även erbjuda dig ett komplett ekonomiskt skydd vid exempelvis arbetslöset. Frågan du bör ställa dig är: Vad är min fotbollskarriär värd?

A-kassan – Spelarföreningen rekommenderar samtliga professionella fotbollsspelare som har sin huvud­inkomst från fotbollen att gå med i a-­kassan. A­-kassan gör att du får upp till 80 % av en månadslön på 33 000 kr om du skulle stå utan klubb. För att ha rätt till full ersättning ska du ha varit medlem hos a-kassan i minst 12 månader. Medlemskap fixar du enkelt på egen hand genom att gå in på Unionensakassa.se

Inkomstförsäkring – Klarar du dig på ca 18 000 kr netto per månad om du skulle bli arbetslös? Tjänar du över 33 000 kan du välja att bli medlem i Unionen och då kickar din inkomstförsäkring in. Det innebär att du genom ditt medlemskap har skyddat 80 % av en lön upp till 60 000 kr per månad. OBS! Även här behöver du ha varit medlem i 12 månader. Prata med oss för råd och stöd.

Pensioner

Tjänstepension – är kollektivavtalad och du ska som professionell spelare över 18 år med lön över 10 000 kr/månad få avsatt 4,5% av din lönesumma till tjänstepensioner. Du kan själv välja mellan olika fonder du vill placera din tjänstepension i via SEB. Du kan även kolla din totala pension på minpension.se

Regler & integritet

Agentreglementet – det är viktigt för dig som spelare att du håller koll på vad som gäller när du arbetar med en agent/förmedlare. I sverige finns ett reglemente som fastställer ett antal regler för både förmedlare, klubbar och spelare. Du hittar mer information om detta här.

Matchfixing – Det är alla parter inom fotbollens skyldighet att göra sitt yttersta för att sporten ska vara ren från fusk och kriminalitet. Det är därför av stor vikt att man vet hur man som spelare skall förhålla sig till och hur man bör agera om man kommer i kontakt med ”fixade matcher”. Läs mer om vad du som spelare bör förhålla dig till.

Utbildning

Som medlem har du flera möjligheter att utveckla dig själv och din karriär. Vi erbjuder professionellt stöd och hjälp kring välmående, utbildning och utveckling. Läs mer på Player Development Manager bloggen.