VARNING!!! SKRIV INTE PÅ SEF:s STANDARDAVTAL!!!

Vi vill varna alla medlemmar som skall skriva avtal med en SEF-klubb där man använder sig av Arbetsgivaralliansens (AA) standardavtal för spelare. Detta så kallade standardavtal är inget Spelarföreningen varit med och tagit fram eller sanktionerat och i avtalet så finns det punkter som kan vara mycket ofördelaktiga för er som spelare bla när det handlar om arbetsuppgifter/arbetsplikt samt utlåning.

I samband med kollektivavtalsförhandlingarna senast så ville AA/SEF ha in en punkt med tvingande utlåning för spelare vilket Spelarföreningen inte accepterade. Nu har AA/SEF istället fört en punkt i deras standardavtal för spelare som innebär att de i princip kan låna ut en spelare mot sin vilja utan någon restriktion på nivå eller ens geografi. Dessutom anser vi att punkten med utlåning strider mot det avtal om minimivillkor (Minimum requirements) för fotbollsspelare som ECA  (klubbarna), EPFL (ligorna), UEFA och FIFPro (spelarna) undertecknade den 19 april 2012. Ett avtal som vi anser att även klubbarna, ligan samt förbundet i Sverige har att förhålla sig till.

När det gäller arbetsuppgifter så kan i princip en klubb placera en spelare i vilket lag man vill inom den egna organisationen eller skicka iväg till annan klubb i annan division eller annat land så länge villkoren för ersättningar och försäkringar är uppfyllda.

Standardanställningsavtal för spelare AA-SEFStandardanställningsavtal för spelare AA-SEFInnan ni skriver på detta avtal så konsultera oss för att stryka punkter som anses ofördelaktiga ur ett arbetstagarperspektiv.