Spelarföreningen- Varför och för vem?

Spelarföreningen bildades på mitten av 70-talet av spelare för spelare. Avsikten vid bildandet var att skapa en förening som helt och fullt skulle se till att ta tillvara och skydda spelarna och deras intressen inom fotbollen. Fortfarande idag är det detta som är vår ledstjärna. Framför allt riktar sig Spelarföreningen mot professionella spelare i Allsvenskan, Damallsvenskan och Superettan och som vi också bearbetar aktivt genom besök hos de respektive klubbarna.

Främst handlar vår verksamhet om rådgivning i frågor gällande avtal, försäkringar, a-kassa, f-kassa, skatt och deklarationer. Dessutom hjälper vi medlemmar vid tvister med klubbar eller agenter och har många fall som blivit vägledande. I ditt medlemskap som Allsvensk och Superetta-spelare ingår även en mycket bra och prisvärd hemförsäkring. Spelarföreningen förhandlar kollektivavtal för elitspelarna på både dam och herrsidan för att få rimliga villkor för de spelare som har fotbollen som ett heltids- eller deltidsarbete.

Spelarföreningen driver olika projekt. Sedan 2006 driver vi ett socialt projekt som vi kallar ”Ge rasismen rött kort” för att visa att elitspelarna inte accepterar trakasserier på grund av etniskt ursprung, hudfärg eller sexuell läggning. Dessutom driver vi ett utbildningsprojekt för att få spelarna att börja tänka på vad man skall göra i sin nästa karriär. Här finns möjligheter till karriärcoaching samt utbildning på universitetsnivå via distansutbildningar.

Se till att du som spelare inte står ensam – gå med i Spelarföreningen redan idag!

Klicka här för att se vad det kostar.

Spelarföreningen – för spelarnas bästa!

GÄLLANDE KOLLEKTIVAVTALSFÖRHANDLINGARNA OCH SPELARNAS KRAV!
Spelarna har valt att fokusera på två områden som man vill förändra och det gäller arbetsskadeförsäkring samt tjänstepension.
När det gäller arbetsskadeförsäkring så är många grupper på arbetsmarknaden skyddade då de drabbas av en arbetsskada. Det är inte ovanligt att man får full ersättning i dessa fall. VMan kräver alltså inte detta då man är sjuk eller blivit skadad av något som inte har med fotbollen att göra. Nu kräver fotbollspelarna att man skall få full ersättning fram tills dess att man antingen är matchklar eller till kontraktet gått ut. När man är arbetsskadad som fotbollsspelare så jobbar man lika mycket eller ofta mer än övriga laget. Om vi bara jämför hur det ser ut i övriga nordiska ligor som vi skall konkurrera med så har de (Danmark, Finland och Norge) full ersättning oavsett man är sjuk eller skadad.
Gällande tjänstepension så har alla arbetare och tjänstemän tjänstepension som har ett kollektivavtal tjänstepension. Nu kräver spelarna att man inom elitfotbollen följer efter. Kravet är att tjänstepension skall införas på alla avtal som skrivs efter det att kollektivavtalet är tecknat. Detta innebär i princip att det blir en omfördelning av lön där en mindre del av lönen sätts av till tjän