Nu måste vi få till en förändring innan svensk fotboll självdör på grund av det fotbollsrelaterade våldet!

Vad kan vi göra som spelare? En start från vår sida är att försöka föregå med gott exempel ute på planen. Alla förstår att det är svårt att hålla sina känslor i schack ute på planen när adrenalinet pumpar och man anser sig blivit illa behandlad av en motspelare eller fått ett domslut emot sig.

Tror ni som är medlemmar i Spelarföreningen på att man genom sitt uppträdande på planen också kan bidra till ett bättre uppträdande på läktarna. Jag säger inte att vi som spelare på planen missköter oss och provocerar fram våldet, men vi kanske skall fundera på om vi kan vara med och vända trenden genom ett positivt uppträdande på planen som kan smitta av sig upp på läktarna. Framför allt har vi en skyldighet mot våra fotbollsintresserade barn och ungdomar att känna sig trygga när de går på fotboll. Fotboll skall vara förknippat med sportmannaskap, glädje och gemenskap, eller hur?!

Vi måste gemensamt ta ett helhetsansvar för att minska och eliminera våldet och där alla parter (förbundet, distriktsförbund, klubbarna, domarna, supportrarna, spelarna och tränarna)  inom fotbollen är med och skapar en bättre framtid.

GRRK+ainstrasism_vald