MATCHFIXING INOM SVENSK FOTBOLL!

Det känns som att man inom svensk fotboll inte trott att Matchfixing förekommit här men nu har det senaste året pekat på ett antal fall där det funnits misstanke om matchfixing. Vi inom SFS har under 2013 i samband med våra klubb besök och träffar med våra medlemmar informerat om vad man skall tänka på när det gäller dessa frågor. Till att börja med så informerar vi om att man inte får spela på egna matcher med hänvisning till Svenska Fotbollförbundets reglemente. Man får alltså inte ens spela på vinst på egen match. I vissa länder så får fotbollsspelare inte spela på fotboll alls, alltså inte ens spela på matcher i andra länder och andra ligor. Att delta i ren Matchfixing där man mot betalning ser till att fixa en match är straffbart och kan ge fängelse och kanske ändå värre, innebära slutet på en fotbollskarriär.

Vi vet att just nu undersöks om två spelare i Landskrona Bois varit inblandade i Matchfixing. Vi hoppas givetvis att det inte ligger något i dessa misstankar.

Tidigare har man misstänkt Matchfixing i samband med Gunnilse IS matcher.

Spelare i IFK Värnamo blev tillfrågade om att vara med och delta i Matchfixing men man tackade nej och gick tillsammans med föreningen och polisanmälde händelsen. Ett exempel som är taget ur instruktionsboken för hur man skall gå tillväga!

Läs mer om förebyggande matchfixing här: