Utbildning

Långt ifrån alla elitfotbollspelare kommer att tjäna så mycket pengar under sin karriär att man blir ekonomiskt oberoende resten av livet. Även om du lyckas bli ekonomiskt oberoende så har du säkert minst 30 år kvar innan dina jämnåriga går i pension. Vad skall du då göra under tiden?

Läs en artikel från Expressen från den 30 oktober 2011: Expressen-artikel Mattias Jonsson-Tyska spelarföreningen och SFS!

Vi vet att man i en del klubbar försöker hjälpa spelarna med karriären vid sidan av fotbollen men klubbarnas fokus ligger ändå i slutändan på fotbollen och när ni inte längre producerar som spelare så är man inte mycket värd för föreningarna. Med detta som bakgrund ser vi att vi måste ta ett krafttag för att få er medlemmar att börja fundera på karriären efter fotbollen redan idag.

I vårt program kring studier har vi delat upp detta i fyra delar:

1. FIFPro Online Academy – en distansutbildning inom Sports Management som är på totalt 3,5 år. (klicka här för mer info)
  2. Samarbete med svenska universitet och högskolor som har en elitidrottspolicy eller är mycket starka inom distansutbildning
  3. Individuell utbildnings- och utvecklingsplan
  4. Lägg upp ditt CV i vår CV-databas (mer info här)

Självklart är din fotboll viktig och du skall lägga full fokus på denna men en dag så är det slut och då är det viktigt för dig att ha en meningsfull tillvaro där du känner att du kan bidra och utvecklas. Oavsett om du har haft en lång lyckosam karriär där du i princip blivit ekonomiskt oberoende eller om du tvingats sluta spela tidigt i din karriär p g a skador så är det en bra idé att fundera på vad man skall göra efter sin fotbollskarriär.

Låt inte din fotbollskarriär avgöra när du skall sluta – sätt dig i förarsätet och kanske avsluta ditt fotbollsspelande i förtid efter att du parallellt med ditt fotbollsspelande hunnit med att utbilda dig.

Spelarföreningen tänker på din utveckling och din framtid. Gör det du också!

Är du nyfiken på att utbilda dig, kontakta oss gärna.

info@spelarforeningen.com