Ge rasismen rött kort

Manifestationen ”Ge rasismen rött kort”!

Under två omgångar varje år i allsvenskan genomförs manifestationen av spelarna på arenorna.

Kampanjens budskap är nolltolerans mot rasism, våld och alla typer av trakasserier.

Manifestationen infördes i Herrallsvenskan 2006 av Spelarföreningen Fotboll i Sverige (SFS) och genomförs idag varje år sedan dess. Manifestationen består av att spelare och föreningar under två matchomgångar håller upp våra röda kort, visar en kampanjfilm på storbildsskärmen och att speakern eller lagkaptenen säger varför man ger rasismen rött kort. Föredömliga fotbollsföreningar som gett rasismen rött kort i andra divisioner, är exempelvis Lindome GIF, LB07 och ÖIS.

Men kampanjen är inte bara till för elitfotbollen. Fotbollsföreningar och spelare runt om i landet kan även de Ge rasismen rött kort genom olika former av manifestationer. Manifestationerna är ett ställningstagande som skickar ett tydligt budskap om att föreningen och spelarna är för fair play och alla människors lika värde.

Vi välkomnar alla goda initiativ som tas och stödjer dessa utifrån de olika förutsättningar som finns.

Vad gör vi?

• I samband med line-up kommer en DVD film att spelas upp på storbildsskärmarna på respektive arena varefter lagkaptenen alt speakern kommer att säga några korta meningar och därefter håller spelarna upp ”de röda korten” och Ger rasismen och rött kort.

Varför gör vi detta?

Vi gör detta för att visa att vi spelare inte accepterar någon form av trakasserier på grund av hudfärg, etniskt ursprung eller sexuell läggning. Vi tar också avstånd från det våld som förekommer runt elitfotbollen.

• Vi är för tolerans och accepterar olikheter.
  • Vi vill att fotboll skall betyda glädje och gemenskap.
  • Vi vill att fotboll skall var tillgänglig och välkomna alla!

Kampanjen ”Ge rasismen och rött kort” drivs av Spelarföreningen Fotboll i Sverige (SFS) tillsammans med Ungdom mot Rasism (UMR).

För mer information kontakta någon av oss.

Magnus Erlingmark, Spelarföreningen, 0706-989831

Johan Skoglund, Spelarföreningen, 0761-085577