FÖRSÄKRINGAR

Idrott på elitnivå innebär tyvärr en stor risk för skador. Något som delvis kan förebyggas genom rätt träning, återhämtning och belastning. Ibland händer skador ändå och som elitidrottare är det viktigt att ha koll på vilket försäkringsskydd man har och vad som enskild spelare kan behöva fylla på med. Nedan kan du läsa mer om försäkringarna inom svensk fotboll.

LICENSFÖRSÄKRING

Som licensierad spelare så har man en licensförsäkring. Här kan man läsa mer om Folksams licensförsäkring som även kallas för råd och vård vid idrottsskador. Denna försäkring har alla licensierade fotbollsspelare.

TALANGFÖRSÄKRING

Det finns en speciell försäkring för dig som satsar mycket på din karriär redan som ung – Vi kallar den för talangförsäkring. Talangförsäkringen är en bestående avbrottsförsäkring som alltså ger pengar om man har oturen att bli fotbollsinvalid och alltså inte kan spela fotboll mer men man kan ta ett annat jobb så det en form av omställningsförsäkring. Den förändras över tiden men tidigare har man kunnat köpa en försäkring som ger 25 000 kr/mån skattefritt i 36 månader vilket blir totalt 900 000 kr och detta för en årlig kostnad på ca 7 000 kr. Om man investerar mycket tid och kraft på sin fotboll kanske man försakar annat och då kan denna typ av försäkring hjälpa till på ett väldigt bra sätt. Prata gärna med oss på Spelarföreningen så sätter vi dig i kontakt med någon som erbjuder försäkringen.

EGEN SJUKVÅRDSFÖRSÄKRING

Det finns olika leverantörer som har sjukvårdsförsäkringar. Som fotbollsspelare är det en ökad risk att man blir arbetsskadad. Det finns väldigt bra sjukvård i Sverige men ibland kan det ta tid att få rätt behandling och i och med att du satsar hårt på din idrott så kanske du inte känner att du har tid att vänta utan vill ha snabbare hjälp och då kan sjukvårdsförsäkring vara något för dig.

BARNFÖRSÄKRING

Vissa barnförsäkringar kan ge ett gott skydd. Flera av barnförsäkringarna gäller fram till 25 års ålder vilket kan vara bra att ha med sig när det kommer till olika ersättningar. Se till att du betalar premien.

HEMFÖRSÄKRING

Alla som har ett eget boende behöver en hemförsäkring. Hemförsäkringen skyddar allt du har i din lägenhet vid inbrott, brand eller vattenskada. I hemförsäkringen ingår även en reseförsäkring. Som medlem i Spelarföreningen så kan du köpa en bra hemförsäkring till ett bra pris. Kontakta oss om du vill teckna hemförsäkring via Spelarföreningen.

FÖRSÄKRINGAR VIA KOLLEKTIVAVTAL

Är du professionell spelare i en klubb i en SEF eller EFD klubb så omfattas du även av de kollektivavtalade försäkringarna som ingår för A-lagsspelare. Via vår hemsida kan du se vilka försäkringar som ingår (vårdkostnadsförsäkring, sjukförsäkring, bestående avbrottsförsäkring och olycksfallsförsäkring).