Ge rasismen och våldet rött kort!

Fotboll, Allsvenskan, …rgryte - Helsingborg

röttkort2 2009

Rasism och trakasserier på grund av hudfärg, etnisk bakgrund eller sexuell läggning förekommer i samhället och så inom fotbollen. Vi Sveriges elitfotbollspelare och vår intresseorganisation Spelarföreningen tar helt avstånd från detta genom kampanjen ”Ge rasismen och våldet rött kort”.

Vi tar också avstånd från allt det meningslösa våld som emellanåt förekommer i samband med elitfotbollen. I detta inkluderar vi också alla hot om våld. Vi vill att fotboll skall vara tillgängligt för alla. Man skall känna sig helt trygg när man går på fotboll och alla som går och ser sitt favoritlag och sina idoler skall få en positiv upplevelse. Det är dessutom viktigt att vi spelare, ledare, domare och övriga funktionärer känner sig trygga på och vid sidan av planen.

Handlingsplan för spelare i händelse av trakasserier eller våld på arenorna i samband med matcher i Allsvenskan, Damallsvenskan och Superettan!

Som ett led och direkt koppling till vårt arbete mot rasism och våld så rekommenderar vi i Spelarföreningen våra medlemmar(spelarna) att vid trakasserier p.g.a. hudfärg, etniskt ursprung eller sexuell läggning alternativt om det förekommer våld eller hot om våld på arenan mot spelare, ledare, funktionär eller åskådare följa nedanstående åtgärdsplan.

Handlingsplan vid ovanstående situationer:

1.  Lämna planen under ca 5 minuter och om situationen åter blir lugn på arenan återuppta matchen.
  2. Om det återigen uppkommer liknande kritisk situation rekommenderas spelarna att lämna planen och avsluta matchen.

Dessa punkter är förankrade hos kontaktpersonerna och trupperna i Allsvenskan, Damallsvenskan och Superettan.

Viktigt är dock att spelarna genom sina lagkaptener rådgör med domaren innan handlingsplanen genomförs.

Läs mer HÄR!