DET FOTBOLLSRELATERADE VÅLDET

Söndagen den 30/3 2014 kommer för alltid att kommas ihåg. För att det var allsvensk premiär och strålande sol? Nej, glädjen som fanns förbyttes till sorg på bara några sekunder. En man, supporter och framförallt familjefar misshandlas till döds utanför en fotbollsarena.  Fotbollsmatcher blir under dessa omständigheter helt oviktig.

Först och främst vill vi på Spelarföreningen rikta våra tankar och vårt deltagande till dem som miste en nära familjemedlem. Vi riktar också våra tankar till Djurgårdsfamiljen och alla andra sörjande runt om i landet.

För att få bukt på problemet med våld inom och omkring fotbollsarenorna måste det till ytterligare en kraftansamling från alla parter. Vi har inte exakta svaret på hur man tar tag i problemet, däremot deltar vi mer än gärna i kampen och arbetet mot våldet.

Vi vill även återigen visa vår avsky för trakasserier på grund av hudfärg, etniskt ursprung eller sexuell läggning. Vi tar helt avstånd från det våld som förekommer inom svensk fotboll.

o Vi är för öppenhet och olikheter

o Vi vill att fotbollen skall betyda glädje och gemenskap

o Fotboll skall vara för alla!

Våldet i och omkring fotbollen måste bort, det räcker nu!