Spelaravtal

Som professionell spelare i Sverige så skriver du på Svenska fotbollförbundets Spelaravtal. Till detta bifogar man i regel alltid ett avtal som beskriver ersättningar och med individuellt anpassade paragrafer. Vi håller sedan 2013 på med en genomgång av Spelaravtalet tillsammans med Svenska Fotbollförbundet, Elitfotboll Dam samt Svensk Elitfotboll. Vi har ambitionen att i så stor mån som möjligt undvika att spelare behöver använda sig av bilagor varför vi vill ha till ett mer heltäckande Spelaravtal där även man lägger in individuella punkter såsom lön mm.

Det finns även en bred europeisk överenskommelse i form av ett Autonomous agreement vilket är minimivillkor om att skall finnas standardavtal för spelare i de respektive länderna inom EU och UEFA samt att dessa skall innehålla ett visst upplägg.

Här nedan kan du se spelaravtalet även kallat Spelaravtal (det nu gällande 2015-05-12) som alla professionella fotbollsspelare i Sverige måste ha skrivit på för att få spela.

Spelaravtal SvFF 2009-09-10