ANTON ÄR EN PIONJÄR SOM VÅGADE TRÄDA FRAM!

Det kan väl inte ha undgått någon att Anton Hysén gjorde något modigt och stort i veckan när han som förste svenske fotbollsspelare kom ut som homosexuell. Uppmärksamheten har varit enorm över hela världen meddelade Anton när Spelarföreningen talade med honom härom dagen och han har enbart mötts av positiva reaktioner. Nu är det upp till alla oss andra i fotbollsvärlden att stå bakom och stötta honom till 100 %, inte bara i ord utan även i handling. Antons beslut att träda fram kommer förhoppningsvis göra det lättare för andra spelare i samma situation att våga följa hans exempel.

Vi i Spelarföreningen har sedan 2006 jobbat förebyggande mot bl.a. homofobi och rasism genom vårt projekt ”Ge rasismen rött kort”. Vid den årliga kampanjen som genomförs på de Allsvenska arenorna visar spelarna att man inte accepterar någon form av trakasseri på grund av annan hudfärg, etnisk bakgrund, religiös trosuppfattning eller sexuell läggning.

off2-11-omslag-lag